close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

     

  • AKTUALNOŚCI

  • 10 grudnia 2013

    Projekt pedagogiczny Sekcji Polskiej Lycée Montaigne został nagrodzony w ogólnofrancuskim konkursie na sposób nauczania o Shoah w szkołach.

    W roku szkolnym 2012/13 pod kierunkiem polsko-francuskiego grona pedagogicznego klasa 2 (odpowiednik I LO) sekcji polskiej Lycée Montaigne przeprowadziła międzydyscyplinarny projekt pedagogiczny „Śladami Janusza Korczaka”. Konkurs na najlepszy projekt dotyczący nauczania o zagładzie Żydów rozpisuje już od wielu lat Fundacja Annie i Charles Corrin (www.prixcorrin-fsju.org), która działa pod patronatem francuskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej. Patronat honorowy nad działaniami Fundacji objęły również takie sławy francuskiego środowiska intelektualnego, jak np. Simone Veil, Serge Klarsfeld czy Elie Weisel. Przewodniczącym jury oceniającego jakość przedstawionych projektów był znany psychiatra i pisarz, Boris Cyrulnik.

    Projekt zawierał kilka etapów, które odbywały się we Francji oraz w Polsce. Uczniowie zapoznali się z myślą pedagogiczną Janusza Korczaka analizując jego teksty (w obu językach, czyli po polsku z nauczycielem sekcyjnym i po francusku na zajęciach literatury). Na podstawie zdobytych wiadomości  przygotowali afisze dotyczące praw dziecka (przy współpracy Maison du Geste et de l`Image de Paris), które krążą obecnie po całej Europie.

    Brali oni również udział w manifestacjach kulturalnych związanych z Rokiem Korczakowskim, m.in. w teatralnym spektaklu biograficznym o Korczaku zamykającym obchody tego jubileuszu w Salle Cortot.

    Najważniejszym i najbardziej oczekiwanym elementem projektu był tygodniowy wyjazd do Polski, gdzie uczniowie wraz z nauczycielami rzeczywiście prześledzili część drogi życiowej Janusza Korczaka: odwiedzili miejsca związane z jego działalnością jako lekarza i pedagoga, a także udali się do Treblinki, aby złożyć hołd na jego symbolicznym grobie.

    Po powrocie do liceum Montaigne uczniowie zorganizowali wystawę zdjęć z podróży, wieczorne spotkanie dla Rodziców i kolegów oraz nauczycieli, na którym przedstawili prezentację multimedialną  podsumowującą projekt oraz wygłosili krótkie świadectwa dotyczące wyjazdu  do Polski.

    Na prośbę Pani Prowizor Isabelle Burhis kierownik sekcji polskiej w Lycee Montaige Pani Danuta Kozińska–Charlon zgłosiła powyższy projekt do konkursu Stowarzyszenia Annie i Charles CORRIN, który promuje nauczanie o Shoah w szkołach francuskich. Ku naszej ogromnej radości, projekt korczakowski zdobył pierwszą nagrodę w ogólnofrancuskim konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

    Jesteśmy dumni, że po raz kolejny praca sekcji polskich we Francji, zaangażowanie nauczycieli oraz uczniów sekcyjnych, którzy przyczyniają się na co dzień do promowania polskości w środowisku francuskim, została doceniona przez naszych francuskich partnerów.

    Wręczenie przyznanej nagrody wszystkim uczestnikom projektu będzie kolejną okazją do propagowania polskości i pokazania jak dużą rolę odgrywają sekcje polskie w szkolnictwie francuskim. Projekt pedagogiczny przygotowany przez kadrę pedagogiczną i kierownika sekcji polskiej w Lycée Montaigne p. Danutę Charlon jest nie tylko sukcesem osobistym autorów i uczestników projektu: jest to sukces Polski, potwierdzający jakość polskiego nauczania i kompetencje kadry nauczycielskiej w sekcji polskiej Lycée Montaigne. Gratulujemy!

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: